Den katolske kirke lærer om Marias evige jomfrudom, og legger i dette at Jesus ikke hadde noen brødre eller søstre. Dette en tanke som nå får støtte langt inn i noen pinse-karismatiske kretser. Denne læren innebærer at de som omtales som Jesu brødre og søstre i Det nye testamente må oppfattes som fettere og kusiner eller enda fjernere slektninger av Jesus. I en debattartikkel fra Vårt Land (gjengitt på på http://www.katolsk.no/) skriver Hans Kvalbein (professor ved MF) om dette:
Men jeg mener fortsatt at den katolske tolkningen av Jesu "brødre og søstre" i Mark 3,31f; 6,3 og så videre som søskenbarn, er uholdbar. Tande viser med mange eksempler at ordet "bror" i Det gamle testamente kan betegne fetter eller andre former for slektskapsforhold. Dette er riktig, for hebraisk har ikke noe ord som svarer til vårt "fetter". Men denne språkbruken lar seg ikke overføre til Det nye testamente. Evangeliene er skrevet på gresk, og gresk har et eget ord for "fetter", som også brukes i Det nye testamente (Kol 4,10). Det er høyst usannsynlig at evangelistene sikter til noe annet enn Jesu brødre.
Når Paulus omtaler Jakob som "Herrens bror" (Gal 1,19; 1 Kor 9,5), vil en greskspråklig leser ikke kunne oppfatte dette som noe annet enn et uttrykk for at han var sønn av Jesu foreldre Josef og Maria.
Tande nevner ikke at kilder fra det andre århundre klart forutsetter at Jesus hadde brødre og søstre. Kirkehistorikeren Eusebius omtaler Jakob, "Herrens bror", utrykkelig som sønn av Josef, Jesu far.
I disse tider da enheten styrkes i kirken, er det samtidig viktig å løfte fram både likheter og ulikheter i teologi og lære. Hva forener oss, og hva skiller oss. Tradisjoner, kirkehistorien og sentrale skikkelser i den kristne kirkens historie er viktige "veiledere" og "lærere" - men, Skriften må være fundamentet i den kristne lære. Kvalbein skriver:
Tanken om Marias vedvarende jomfruelighet lar seg ikke påvise i kilder fra de første kristne århundrer. Når Tande viser til at Luther har støttet denne tanken, har det selvsagt ingen vekt i en kirke som vil holde seg til Skriften alene.
Les debatten mellom Kvalbein og Tande her.

3 kommentarer:
Uten å påberope meg noen som helst evne i teologisk retninge falt tankene mine umiddelbart på det som står skrevet i Matteus 1; 25. "Og han LEVDE ikke med henne før hun hadde født sin sønn"! Og i studiebibelen er ordet "levde" over satt med "kjenne" som betyr seksuell omgang. Slik jeg alltid har forstått dette verset så kan dette ikke dreie seg om andre ting!
Bra Harald, forsk videre.
Jeg vil kommentere innlegget med et nytt Kvalbein sitat.
"Jeg forstår at det smerter en katolsk prest at jeg her ser en konflikt mellom Bibelens utsagn om Jesu familie og det katolske dogme om Marias vedvarende jomfrudom. Men den katolske Marialæren og Mariafromheten er og forblir et anstøt for protestantisk kristendom, som vil orientere seg ut fra Skriften alene og ikke gi tradisjonen fullmakt til å fastsette nye dogmer. Det er denne dypere uenigheten som kommer til uttrykk i den forskjellige lesningen av disse bibeltekstene."
Legg inn en kommentar