fredag, august 19, 2005

Måkene i Strömstad

Tenk at måkene i Strömstad påvirker meg i så stor grad at de er av avgjörende betydning for hva jeg skal spise, hvor jeg skal spise og når jeg skal spise. I dag spankulerte jeg og min kone rundt i den lille kystbyen Strömstad, og etter et par minutters byvandring ble vi litt småsultne. Ferske reker til 129.- kr er jo en fristelse i seg selv. Når man i tillegg har mulighet til å fortäre disse lekkerbisknene under en stekende sommersol ved en vakker liten båthavn i svensk skjärgård, burde saken värt avgjort. Egentlig er det en selvfölge at man skal kose seg med reker og loff en slik solskinnsdag.
Men - i Strömstad kryr det av hvite, grå, lurvete og frekke skapninger som er glad i mat, og som visstnok har begynt å spise lys, levende spurver. Angående spurvene så er informasjonen om disse bekreftet informasjon jeg har fått tatt del av fra sikre kilder. Igjen vil jeg uttrykke et "men"; men, det er ikke spurvene som jeg bekymrer meg for. Jeg er, som de aller fleste av denne bloggens lesere (kanskje 3 stk), oppdratt i Norge, og har vel derfor visse egoistiske tilböyelser. Denne egoismen uttrykkes blant annet i av at jeg vil ha matro. Jeg vil også ha maten jeg skal spise for meg selv. Måker hörer ikke hjemme rundt mitt matbord. Måker er dyr. Og Odd Börretzen sier eller synger at de (måkene) oppförer seg som dyr. Dyr skal väre et annet sted når mennesker spiser. Det gjelder alle dyr. Måker, hunder, zansibarhöner og katter. I Strömstad har måkene klart å opparbeide seg et rykte...hvilke andre byer kan skilte med noe liknende? I alle fall. Måkene i Strömstad spiser ikke bare spurv. De stjeler også pölser - ja til og med mat - ut av hendene på folk. (Tenkte kanskje at siste setning kunne väre begynnelsen på en landsomfattende pölse-debatt: Er pölser mat?) Og om måker stjeler pölser, kan de vel også stjele reker. I frykt for at mine antagelser skulle bli virklighet, havnet vi på en pizzarestaurang, "Simons Hörna", som servert veldig god pizza faktisk. Ja ja, tenk hvor dum jeg er som spandere spalteplass på noe så idiotisk som måker...

4 kommentarer:

Dag sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Dag sa...

Jeg kan bekrefte at måker spiser spurver levende i Strömstad, det har jeg hørt av en kollega som har sett det med egne øyne to ganger.

Ved en restaurant på Koster har man imidlertid tatt tak i måkeproblemet ved å bekjempe ondt med ondt. En måke ved navn Sture får mat på restauranten, og til gjengjeld jager han bort andre måker. Denne jagingen har jeg personlig sett selv.

Anonym sa...

I Tromsø har det i løpet av noen år nå pågått en underskriftskampanje for å få fjernet måkene ('måsen' på Tromsk), mye pga samme problemer som i Strömstad. Men helt ærlig, måker er jo litt dyriske, og dessuten sier de bare en ting - 'min!' (dette er fra Finding Nemo)

Gi dem lillefingeren...

Anonym sa...

Vi var på hyggelig familie tur til Stømstad denne helgen og barna matet spurvene. Spurvene var så opptatt med å få mat av barna mine så de "glemte" å se seg for mafia måkene fra Strømstad. Det ble ikke noe spesielt god stemning når måkene begynnte så spise spurvene. De siser jo at måker spiser alt og det stemmer bra det. Skyt 80 % av måkene i Strømstad! Håkon fra Drøbak